Doel
Scholen die fuseren of scholen die zelfstandig blijven maar waarvoor profilering een kritieke succesfactor is voor zelfstandig voortbestaan, zetten zowel intern als extern de bedoelingen en de kracht van de school neer via een schoolprofileringtraject. Dit betekent dat zij het schoolprofiel hebben ontworpen en beschreven, dat het schoolprofiel te vinden is op de website en in de schoolgids en een brondocument is voor het school(ontwikkel)plan. Elke medewerker van de school kan het schoolprofiel navertellen. De scholen zijn een PR commissie van ouders en leerkrachten gestart. Deze commissie heeft eenvoudig communicatieplan opgesteld en een eenvoudig marktinformatiesysteem ingericht.
Scholen die fuseren gebruiken het schoolprofiel als een van de startpunten van het fusieproces en voor ontwerp van het onderwijsprofiel van de gefuseerde school.
Een tweede doel was om voor scholen die een schoolprofileringtraject hebben doorlopen tussen 2012 en 2015 de ontwikkelde kennis en vaardigheden bij team en directeur op het gebied van communicatie en profilering op peil te houden en/of te verhogen en te delen door middel van een ‘Surplus-kenniskring Profilering’ waarvan de deelnemers in 2015 twee keer bij elkaar zouden komen.
Realisatie
Oorspronkelijk waren er vier kandidaten voor een schoolprofileringtraject: De Zandhorst, Zandhope, De Springschans en De Snip die zou fuseren met Oude Niedorp. Uiteindelijk zijn elf scholen in 2015 een profileringstraject gestart die alle in een verschillende fase van afronding zitten. Dit betekent dat de visie nieuw leven is ingeblazen, het profiel is beschreven, dat de medewerkers de kernboodschap kunnen navertellen en dat het profiel als brondocument dient voor het school(ontwikkel)plan. Overal is met de vertaling van de profielen naar de praktijk (het leren zichtbaar maken) een start gemaakt. Op sommige scholen is het profiel al heel duidelijk zichtbaar en ook een rode draad in de communicatie naar buiten toe. Op slechts een enkele school is een PR commissie opgericht en wordt met een communicatieplan gewerkt. Wel zijn op verschillende scholen de communicatiemiddelen vernieuwd, zoals websites, het oudercommunicatieplatform en de digitale nieuwsbrief.
De werkvorm profielwiel blijkt breed inzetbaar. De Zilvermeeuw is een profileringstraject ingegaan om het concept ‘Onderwijs voor een nieuwe tijd’ (O4NT) en Jenaplan te verwerken in één visie en ouders hierin mee te nemen. Op De Peppel zijn ouders intensief betrokken bij de ontwikkeling van het profiel van de school. Ook de stuurgroep en projectgroep van Kindcentrum Schagen gebruiken de werkvorm Profielwiel als basis voor visieontwikkeling en communicatie.
De belangstelling voor de kenniskring profilering is niet voldoende om hiermee van start te gaan.
Voor planperiode 2015 – 2019 beschouwen we profileringstrajecten als going concern. Het doel komt daarom niet terug in het nieuwe meerjarenplan.